Coronavirus. Sfaturi spirituale în timpuri materialiste

Contextul în care a apărut actuala pandemie cu aşa-numitul COVID-19 este foarte important. Dacă gândim lucrurile în ansamblu, orice efect social are legătură cu viaţa interioară a oamenilor. Ce efect a avut, de exemplu, introducerea masivă a tehnologiei în ultimii 20 de ani? Este deja un fapt evident că interacţiunea directă cu ceilalţi a scăzut dramatic, fiind în prezent intermediată de aplicaţii şi Internet. Epidemia de coronavirus nu face decât să ducă acest lucru până la extrem: oamenii încep să se ferească unii de ceilalţi, să se izoleze fiecare în propria casă şi să se simtă mai în siguranţă în faţa ecranului, decât în faţa semenilor lor.

Cei care ne-am trăit tinereţea în ultima parte a secolului trecut remarcăm schimbări colosale: copiii de mult nu se mai joacă pe străzi, ca altădată, de frica maşinilor, străinilor, sau din dorinţa de a-i ţine cât mai în siguranţă. Au apărut pe de altă parte multe alte temeri pentru oamenii de astăzi: fiecare schimbare a conducerii politice creează panică pentru o categorie socială sau alta; dependenţa de ştiri apocaliptice face ca toate tragediile să fie urmărite cu mult interes; germofobia crescândă determină mulţi oameni să menţină un mediu foarte steril în casele lor, delimitându-l tot mai eficient de exterior.

Am putea da, desigur, şi alte exemple. Concluzia este însă limpede: deşi societatea actuală ne oferă foarte multe beneficii, produse accesibile, scutindu-ne pe mulţi de munca fizică, totuşi teama şi tendinţa de izolare s-au accentuat puternic. Societăţile cu o gândire puternic materialistă experimentează, totodată, o frică teribilă de moarte. Iată de ce Rudolf Steiner afirma următoarele:

Va trebui să ne obişnuim cu faptul că acel lucru ce trebuie considerat direct a avea forţa vindecătoare a ştiinţei spirituale trebuie să acţioneze prin comunitatea omenească. Căci, aş vrea să spun, ce însemnătate ar avea dacă vreun om pe ici şi pe colo intră de fiecare dată în lumile spirituale la adormire cu acele gânduri care sunt favorabile lumii spirituale, şi de jur-împrejurul lui sunt ceilalţi care, prin gândurile materialiste, sentimentele materialiste şi sentimentele de teamă – care sunt întotdeauna legate de materialism – hrănesc și cultivă lumea bacililor?
 
Ce este, de fapt, această lume a bacililor? Ei bine, acum ajungem la un capitol despre care faptul de a şti ceva este de-a dreptul esenţial pentru viaţa omenească. Atunci când găsim în afară, în natură, aerul plin cu tot soiul de specii de păsări, apa cu peştii, când urmărim ceea ce se târăşte pe pământ, zburdă pe el, arătând în felul acesta simţurilor exterioare ceea ce trăieşte în natură, avem de a face cu entităţi despre care vorbim efectiv întru totul corect atunci când spunem: Ele sunt, totuşi, într-o formă oarecare, chiar şi atunci când intervin pe ici sau pe colo dăunător în acțiunile naturii, ele sunt totuşi creaturi ale divinităţii ce evoluează în continuare.
 
Dar în clipa în care ajungem la acele entităţi care îşi au locuința în alte fiinţe vii, în plante, animale sau oameni, avem de a face, mai ales atunci când sunt creaturi asemănătoare bacililor, care se află în trupul animal sau uman, în special cele care sunt în trupul uman, atunci avem fără îndoială de a face tot cu creaturi ale entităţilor spirituale, dar cu creaturi ale lui Ahriman. Şi privim corect prezenţa acestor creaturi în cadrul lumii noastre, dacă ne este limpede că toate aceste entităţi sunt în corelație cu realităţi spirituale, cu relațiile omului cu Ahriman. Şi aceste relații ale omului cu Ahriman sunt produse, după cum ştim, prin atitudinea materialistă sau stări de teamă pur egoiste. Şi considerăm corect proporția în care există asemenea entităţi parazitare în lume, dacă spunem: Acolo unde se arată asemenea entităţi parazitare ele sunt un simptom al intervenţiei lui Ahriman în lume.
 
Şi dacă vedem la un asemenea exemplu că realmente nu este totuna dacă atunci când adoarme seara omul ia cu sine în lumea spirituală în care se află între adormire şi trezire reprezentări pur materialiste sau idei spirituale, dacă înţelegem că nu este totuna, atunci încetăm și să vorbim despre faptul că ar putea fi totuna dacă ştim deja în această lume ceva despre spirit sau nu ştim nimic despre spirit. Aşa că trebuie, fireşte, să începem într-un anumit punct, dacă vrem să ne aducem în mod corect în faţa ochilor marea însemnătate a cercetării spiritual-ştiinţifice pentru această viaţă omenească dintre naştere şi moarte.
 
(Rudolf Steiner, Despre înţelegerea lumii spirituale GA 154, III. Trezirea gândurilor spirituale – cerinţă a epocii)

 

După cum ştim, Ahriman este acea fiinţă spirituală care produce, pe de o parte, paralizarea evoluţiei spirituale prin intermediul fricii, şi care se amestecă permanent în percepţia noastră, producând false reprezentări (evoluţia tehnologică recentă poate fi privită şi în acest context). Economia modernă a evoluat sub o astfel de influenţă, axându-se pe cantităţi cât mai mari, care sunt produse şi livrate spre bunăstarea exterioară. Însă economia va fi puternic zdruncinată de pandemia cu noul virus, putându-ne aştepta la urmările cele mai dezastruoase.

 

Ce consecinţe putem aşadar desprinde de aici:

– Prima este esenţială şi anume să NU ne fie frică de îmbolnăvire, moarte, dezastre sociale, înţelegând că, dacă ele se vor produce, au o logică în evoluţia omenirii. Că aduce o eliberare extraordinară când putem să pătrundem în lumea spirituală cu gânduri potrivite, şi nu cu o atitudine de teamă produsă de reprezentări materialiste.

Este de dorit să ne protejăm semenii, mai ales pe cei mai în vârstă. Dacă vom considera util, îi putem lăsa să se izoleze o perioadă, dar cel puţin să avem grijă să îi liniştim, şi să le inspirăm încredere.

– Nu trebuie să ne facem nici iluzii că această pandemie va dispărea în câteva săptămâni. Este foarte posibil să dureze mai mulţi ani şi, cu timpul, oamenii să înveţe să-i facă faţă şi să se imunizeze. Boala este într-adevăr foarte contagioasă, dar cele mai multe cazuri sunt îmbolnăviri uşoare şi medii. Nu se compară în niciun fel cu epidemii prin care a trecut omenirea în trecut, precum cele de ciumă, lepră, holeră.

– Teoria potrivit căreia această boală provine de la consumul unui liliac ne poate spune următoarele:
a) faptul că sistemul nostru imunitar nu este adaptat pentru a consuma animale sălbatice, care au o astralitate greu de stăpânit;
b) de asemenea, faptul că tocmai un liliac (un animal care trăieşte într-o atmosferă de frică) ar fi generat o astfel de epidemie, nu este întâmplător.

Trebuie să fim treji şi să combatem consecinţele pe care mulţi oameni le vor trage de aici:
1. Că interacţiunile între oameni nu sunt sigure şi, prin urmare, că ar fi bine ca educaţia şi chiar slujbele religioase să se facă pe cât posibil prin intermediul tehnologiei.
2. Că ar trebui ca întâlnirile dintre oameni să fie strict supravegheate (nu ar fi de mirare să se implanteze chip-uri sub piele, folosind acest pretext), plăţile să fie făcute doar prin mijloace electronice, iar oamenii să fie, treptat, înlocuiţi cu maşini în economie.
3. Că vaccinurile vor rezolva problema şi vor eradica, peste noapte, această epidemie.

– Experienţa în agricultura biodinamică arată că, dimpotrivă, pentru ca sistemul respirator-circulator să fie sănătos, omul trebuie să consume cât mai multe alimente cu frunze dezvoltate (precum salata, spanacul, varza etc.) şi să aibă o relaţie strânsă cu mediul: cu lumina soarelui şi cu pământul. În niciun caz, omul nu trebuie să se izoleze între pereţi de beton, dacă vrea să-şi cultive sănătatea pe termen lung.

– Nu în ultimul rând, oamenii trebuie să caute experienţa noilor comunităţi, în care să nu existe atât de multe temeri şi dorinţă de izolare, ci să fie bazate pe încrederea în ceilalţi şi pe urmarea aceloraşi idealuri. În vederea crizei economice care ne va lovi, fără îndoială, ar fi bine ca antroposofii să mediteze şi să înceapă să organizeze astfel de comunităţi de viaţă, fără de care separarea dintre oameni va fi cum nu se poate mai apăsătoare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *